Statut
Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter.
Yacht Club Politechniki Lubelskiej
ul. Nadbystrzycka 44a/1007
20-501 Lublin.
- Klub używa pieczęci, godła i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Klub może posługiwać się nazwą skróconą: „YCPL”.
Rozdział 2
Cel i środki działania.
-
- Celem Klubu jest:
Celem Klubu jest:
- realizacja działań/zadań propagujących kulturę fizyczną i sport ze szczególnym uwzględnieniem żeglarstwa turystycznego
- organizowanie Członkom Klubu możliwości aktywnego wypoczynku
- umożliwienie Członkom Klubu podnoszenia kwalifikacji z zakresu żeglarstwa i innych sportów wodnych
- szkolenie na stopnie żeglarskie
- rozwijanie świadomości ekologicznej
- realizacja działań/zadań z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa i kultury żeglarskiej
- Klub może prowadzić działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej Klubu służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Klub podejmuje następujące rodzaje działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej (PKD): 85,51Z, 85,59B, 77,21Z.
- Działalność Klubu opiera się, co do zasady, na społecznej pracy jego członków.
- Klub może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków lub zlecać określone zadania swoim członkom lub innym podmiotom.
- Dopuszcza się możliwość otrzymywania przez członków Zarządu wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
- Zatrudnienie pracownika wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków.
- Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
- Do prowadzenia działalności gospodarczej Zarząd może oddelegować i upoważnić jednego lub kilku członków Klubu stosowną uchwałą.
- Walne Zebranie Członków może określić maksymalną kwotę, jaka może być zaangażowana jako zobowiązanie Stowarzyszenia w dany rodzaj działalności gospodarczej.
- W celu prowadzenia działalności gospodarczej w imieniu Klubu Zarząd może zawrzeć umowę z osobami fizycznymi lub prawnymi po uprzednim zapoznaniu się z koncepcjami i zasadami, które mają być realizowane.
- Osoby prowadzące działalność gospodarczą składają Zarządowi nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy okresowe sprawozdania gospodarcze z tej działalności.
- W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości oraz w innych uzasadnionych okolicznościach Zarząd może rozwiązać umowę, o której mowa w ust. 11.
- Nadzór nad prowadzoną w imieniu Klubu działalnością gospodarczą sprawuje Komisja Rewizyjna.
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki.
-
- Członkowie Klubu dzielą się na:
- Członków Zwyczajnych
- Członków Honorowych
- Członków Wspierających
Członkami Zwyczajnymi Klubu mogą być studenci i pracownicy Politechniki Lubelskiej, studenci i pracownicy innych wyższych uczelni oraz osoby pełnoletnie, które akceptują Statut i Regulamin Klubu.
-
- Członkowie Zwyczajni mają prawo do:
- uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym
- zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu
- uczestnictwa w imprezach organizowanych przez Klub
- korzystania ze sprzętu Klubu zgodnie z regulaminem Klubu
- czasowego zawieszenia swojej działalności
-
- Członkowie Zwyczajni są zobowiązani do:
- godnego reprezentowania Klubu
- brania czynnego udziału w działalności Klubu
- przestrzegania postanowień statutu, regulaminu i uchwał Władz Klubu
- terminowego płacenia składek
- dbania o sprzęt będący w posiadaniu Klubu
-
- Członkowie Honorowi:
- Tytuł Honorowego Członka Klubu przyznawany jest osobom zasłużonym dla Klubu przez Walne Zebranie bezwzględną większością głosów, na wniosek Zarządu.
- Honorowy Członek Klubu ma wszystkie prawa członka Klubu.
- Honorowy Członek Klubu jest zwolniony z pracy na rzecz Klubu i płacenia składek.
Członkami Wspierającymi mogą być osoby fizyczne oraz osoby prawne, które zadeklarują pomoc finansową lub inny rodzaj wspierania Klubu i zostaną przyjęte przez Zarząd Klubu.
-
- Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:
- wystąpienie przez członka Klubu dokonanego w formie pisemnej
- wykluczenie z Klubu w drodze Uchwały Zarządu, jeżeli członek z przyczyn przez niego zawinionych nie wywiązuje się obowiązków określonych w § 12 statutu. Uchwała powinna być podjęta na piśmie oraz podawać przyczynę wykluczenia i uzasadnienie. Od uchwały tej wykluczonemu przysługuje w terminie 14 dni odwołanie do Walnego Zebrania. Uchwała podjęta na najbliższym Walnym Zebraniu jest ostateczna
- wykreślenia przez Zarząd wskutek zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres dłuższy niż 6 miesięcy.
- w przypadku rozwiązania się Klubu.
Rozdział 4
Władze Klubu.
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
- Kadencja Władz Klubu trwa dwa lata. Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej następuje w głosowaniu tajnym podczas Walnego Zebrania Klubu.
- Uchwały wszystkich Władz Klubu Zapadają bezwzględną większością głosów.
-
- Walne Zebranie Klubu.
- Walne Zebranie Klubu jest najwyższą Władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne. W sprawach, w których Statut nie określa właściwości władz Stowarzyszenia, podejmowanie uchwał należy do Walnego Zebrania.
- Walne Zebranie Sprawozdawcze klubu zwoływane jest przez Zarząd raz na rok.
- Walne Zebranie Wyborcze klubu zwoływane jest przez Zarząd raz na dwa lata.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest:
- na wniosek dwóch członków zarządu
- na wniosek Komisji Rewizyjnej
- na wniosek 1/3 ogółu członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku o jego zwołanie. Członkowie Klubu muszą być powiadomieni o terminie i miejscu odbycia Nadzwyczajnego Walnego Zebrania nie później niż 14 dni przed dniem jego odbycia poprzez ogłoszenie na stronie internetowej klubu ycpl.pl i oficjalnym profilu Klubu prowadzonym na portalu Facebook.
- Zawiadomienie o zwołaniu Zwyczajnego i Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia odbywa się poprzez zamieszczenie ogłoszenia na stronie ycpl.pl i oficjalnym profilu Klubu prowadzonym na portalu Facebook nie później niż 14 dni przed datą Zebrania.
-
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
- określenie kierunków działalności statutowej i gospodarczej Klubu na okres pełnej kadencji
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu Klubu na wniosek Komisji Rewizyjnej
- udzielanie absolutorium Zarządowi Klubu na wniosek Komisji Rewizyjnej
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej
- podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązaniu Klubu
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Klubu
-
-
- Zarząd Klubu
- Zarząd Klubu składa się 5 (pięciu) członków.
- Zarząd Klubu jest wybierany przez Walne Zebranie Klubu zwykłą większością głosów
-
.
- Skład Zarządu:
- Komandor
- Bosman
- Sekretarz
- K.W.Ż.
- Skarbnik
-
- Do zadań Zarządu Klubu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresie pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu
- reprezentowanie Klubu wobec władz państwowych, Uczelni i innych organizacji
- działanie w imieniu Klubu w obrocie prawnym
- zawieranie porozumień o współdziałaniu z innymi organizacjami
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych
- uchwalanie wewnętrznego regulaminu Klubu
- przyjmowanie i skreślanie członków
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami
- składanie sprawozdań z działalności Klubu
- w imieniu Zarządu Klubu oświadczenia woli składa jednoosobowo Komandor Klubu.
- Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie Członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu Członka Zarządu podejmuje Zarząd większością 2/3 głosów.
- Usunięty lub zawieszony Członek Zarządu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu Zarządu podejmuje Walne Zebranie Klubu większością 2/3 głosów.
-
- Komisja Rewizyjna.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.
- Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego.
- Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
- Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu
- wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności i określanie terminów oraz sposobów ich usunięcia
- składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu, oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi
- składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu
- występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadku stwierdzenia działań Zarządu niezgodnych z prawem lub statutem bądź istotnymi interesami Klubu.
- W umowach między Stowarzyszeniem, a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim, Stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu.
- Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu Komisji, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie Członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu Członka Komisji podejmuje Komisja większością 2/3 głosów.
- Usunięty lub zawieszony Członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszenia.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu Komisji Rewizyjnej podejmuje Walne Zebranie Klubu większością 2/3 głosów
Rozdział 5
Wyróżnienia i kary.
- Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
- Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalony przez Zarząd Klubu.
- W razie naruszenia postanowień Statutu lub uchwał Władz Klubu – Zarządowi Klubu przysługuje prawo wymierzania kar:
- upomnienia
- zawieszenia w prawach członka
- wykluczenia
- Od uchwały Zarządu o ukaranie, Członkowi przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni.
- Uchwała Walnego Zebrania Klubu o ukaraniu jest ostateczna.
Rozdział 6
Majątek Klubu.
- Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
- Na fundusze klubu składają się:
- dotacje Uczelni
- składki członkowskie
- darowizny, zapisy i spadki
- dochody z majątku
- dochody z własnej działalności gospodarczej
- inne wpływy
- Klub prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Składki członkowskie powinny być uiszczane raz w roku do dnia 31 stycznia. Składkę uiszcza się za cały rok bez względu na liczbę dni trwania członkostwa w danym roku.
- Dla członków przystępujących do stowarzyszenia w ciągu roku termin zapłaty składki członkowskiej wynosi 30 dni od dnia złożenia deklaracji członkowskiej.
- Wysokość składek członkowskich oraz opłaty wpisowej ustala Zarząd Klubu w formie uchwały
- Wysokość składki członkowskiej na dany rok ogłaszana jest na stronie internetowej Klubu ycpl.pl i oficjalnym profilu Klubu prowadzonym na portalu Facebook.
Rozdział 7
Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu.